Dr. Franziska Günther

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Institut für Englische Philologie

Studiengangskoordinatorin Anglistik | Beauftragte für die Gleichstellung von Frauen in der Wissenschaft (Fakultät 13)

Büroadresse:

Schellingstraße 3

Raum 115 VG

80799 München

Sprechstunde:

nach Vereinbarung per Mail.

Postanschrift:

Schellingstraße 3

80799 München

Portrait von Dr. Franziska Günther

Ab dem 1.10.2024 bis voraussichtlich zum 30.9.2027 bin ich hauptsächlich als Projektmitarbeiterin beim Verwaltungs- und Digitalisierungsprojekt "Campus Management System" tätig. In dieser Zeit übernimmt Philipp Handl die meisten meiner Aufgaben in der Fachstudienberatung und Studiengangskoordination.

Bitte senden Sie keine Studienberatungs-Anfragen oder Anfragen für Studienberatungs-Sprechstunden an meine persönliche Mailadresse, sondern benutzen Sie das Kontaktformular der Fachstudienberatung Anglistik.

Funktionen und Zuständigkeiten

Fachwissenschaftliches Profil

  • gebrauchsbasierte kognitive Linguistik
  • Kognitive Grammatik, Konstruktionsgrammatik
  • Sprache und (visuelle) Wahrnehmung, Sprache und Aufmerksamkeit
  • Linguistischer Relativismus
  • Kognitive Poetik
  • experimentelle Methoden in der Linguistik
  • Raumsprache
  • kontrastive Linguistik

Monographien

Günther, F. (2016). Constructions in Cognitive Contexts. Why Individuals Matter in Linguistic Relativity Research. Berlin: de Gruyter Mouton [Trends in Linguistics. Studies and Monographs 299]

Aufsätze

Geyer, T., Günther, F., Müller, H. J., Kacian, J., Liesefeld, H. R. & Pierides, S. (2020). Reading English-language haiku: An eye-movement study of the ‘cut effect’. Journal of Eye-Movement Research Vol. 13 No. 2 (2020): Special Thematic Issue "Eye Tracking and Visual Arts". https://doi.org/10.16910/jemr.13.2.2

Günther, F. (2017). A usage-based cognitive linguistic (re-)interpretation of priming evidence. Behavioral and Brain Sciences 40, 25-26.

Geyer, T., Günther, F., Kacian, J., Müller, H. J., & Pierides, S. (2017). Reading haiku: What eye movements reveal about the construction of literary meaning: An exploratory study. In T. Lachmann & T. Weis (eds.), New Stages in Human Information Processing Research: In Search of Invariants in Cognition. Taylor & Francis, NY. pp. 249-276.

Pierides, S., Müller, H. J., Kacian, J., Günther, F., & Geyer, T. (2017). Haiku and the brain: An exploratory study. Juxtapositions: A Journal of Haiku Research and Scholarship (in press).

Müller, H. J., Geyer, T., Günther, F., Kacian, J., & Pierides, S. (2017). Reading English-language haiku: Processes of meaning construction revealed by eye movements. Journal of Eye Movement Research 10(1):4, 1–33.

Günther, F., Geyer, T., & Müller, H. J. (2016). Salience, perception and attention. In H.-J. Schmid (ed.), Entrenchment and the psychology of language learning: How we reorganize and adapt linguistic knowledge, 289–312. Berlin und Boston: de Gruyter Mouton/APA.

Schmid, H.-J. & Günther, F. (2016). Towards a unified socio-cognitive framework for salience in language. Frontiers in Psychology 7:1110. doi:10.3389/fpsyg.2016.01110.

Günther, F. (2014). Do German and English speakers conceptualize perceived scenes differently? The case of vorne rechts versus in the front right-hand corner. In T. Krefeld & E. Pustka (eds.), Perzeptive Linguistik: Phonetik, Semantik, Varietäten, 133–153. Stuttgart: Franz Steiner Verlag. [Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik – Beihefte vol. 157].

Vorträge

  • 2019. "Linguistic Relativity: Theoretical perspectives and empirical investigations." geladener Gastvortrag an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.
  • 2018. "where as a relativizer in (British) English." Modern English Linguistics Colloquium, LMU München
  • 2018. "Reading English Language Haiku – First findings from an interdisciplinary (neuro)cognitive poetics project." Modern English Linguistics Colloquium, LMU München
  • 2018. "Could language processing be based on constructions? And, if so, what would they look like?" Modern English Linguistics Colloquium, LMU München
  • 2017. "Exploring English Language Haiku through the eyes (and minds) of their readers: First findings from an interdisciplinary (neuro-)cognitive poetics project" (geladener Vortrag an der Universität Siegen als Vertreterin des Haiku and the Brain-Projekts)
  • 2017. "Exploring meaning construction in readers of English Language Haiku: An eye-tracking study." ECEM 19 – 19th European Conference on Eye Movements, Wuppertal; Germany (als Vertreterin des Haiku and the Brain-Projekts)
  • 2015. (mit Felix Sprang): “Ökonomien des Lesens”. Interdisziplinäre Tagung Philologie und Gesellschaft, Hannover, Germany
  • 2015. “Individual knowledge structures matter. A usage-based individual-focused investigation of linguistic relativity effects.” SALC V – 5th Conference of the Scandinavian Association of Language and Cognition, Trondheim, Norway (gefördert durch LMUExcellent)
  • 2014. “Linguistic construal and perceptual salience in cognitive context.” Workshop Perceptual Linguistic Salience: Modelling Causes and Consequences, FRIAS, Freiburg
  • 2014. “Constructions in cognitive context: What eye-movements reveal about the nature of meaning” DGKL/GCLA 6 – 6th International Conference of the German Cognitive Linguistics Association: Constructions & Cognition, Erlangen, Germany
  • 2014. “Form, meaning, and the individual mind: What speakers’ eye-movements can reveal about the nature of linguistic meaning.” SLE 2014 – 47th Annual Meeting of the Societas Linguistica Europaea, Poznan, Poland (gefördert durch den DAAD – Deutscher Akademischer Austauschdienst)
  • 2014. “Seeing, saying and meaning. What eye-movements reveal about the entrenchment of constructions.” UK-CLC 5 – 5th UK Cognitive Linguistics Conference, Lancaster, UK (gefördert durch Mittel für Gleichstellung in Forschung und Lehre, LMU München)
  • 2012. “Object-focus versus space-focus in language. Do complex spatial expressions influence visual perception?” geladener Vortrag beim 16. LIPP-Symposium “Perzeptive Linguistik: Phonetik – Semantik – Variation”, München
  • 2012. “vorne rechts auf dem Tisch vs. in the front right hand corner on the table. Sprechen und Denken über (Objekte im) Raum im Deutschen und Englischen.” Doktorandenforum der Studienstiftung des deutschen Volkes, Köln
  • 2012. “Do German and English speakers conceptualize space differently? The case of vorne rechts auf dem Tisch versus on the front-right-hand side on the table.” UK-CLC 4 – 4th UK Cognitive Linguistics Conference, London, UK
  • 2011. “Language, thought and objects in space: A contrastive analysis of English and German.” FJUEL 2011 – Forum Junge Englische Linguistik, Eichstätt, Germany (Ko-Organisation der Tagung)
  • 2010. “Entrenchment and conventionalization and the problem of schematicity: Findings from a thinking-for-speaking study on German and English speakers’ use of complex spatial references.” DGKL/GCLA 4 – 4th International Conference of the German Cognitive Linguistics Association, Bremen
  • 2010. “vorne rechts (auf dem Tisch) versus in the front right-hand corner (on the table) – Differences in thinking-for-speaking of space in German and English.” ICLC 6 – 6th International Contrastive Linguistics Conference, Berlin
  • 2008. “The impact of global syntax on translation equivalence – A constructivist approach” The 1st International Conference in LSP- and Translation-Studies Oriented Textual Analysis, Marokko, El Jadida

Workshops

  • 2018. Co-Organisation des interdisziplinären Workshops "Language in Mind and Brain" (LMU München)
  • 2017. "Theorie und Praxis der Augenbewegungsmessung" geladener Workshop an der Universität Siegen)
  • 2017. "Eyetracking als Methode in der sprachwissenschaftlichen Forschung" (geladener Workshop an der Graduate School Language & Literature, Class of Language, LMU München)
  • 2015. "How to collect (and combine) linguistic and behavioural data - A practical workshop on experiments in linguistics" (gelandener Workshop beim Symposium MALT - Methods and Linguistic Theories, Bamberg)

bisherige Lehrveranstaltungen

  • Introduction to English Linguistics
  • English Phonetics and Phonology (RP/British English)
  • English Morphology and Word Formation
  • Analyzing Complex Words
  • (Where) is the meaning in language?
  • Cognitive Linguistics – The Basics
  • Cognitive Grammar
  • Construction Grammar
  • Language and Thought
  • Space in Language/The Language of Space
  • Textlinguistics
  • Text Types and Stylistics
  • Theories of Text Comprehension and Text Production
  • Projektseminar Linguistik synchron (M.A. English Studies)
  • Self-study Unit Linguistik synchron (M.A. English Studies)
  • Methods in Linguistics (for B.A.)
  • Linguistics Colloquium (for B.A.)
  • Understanding Statistics in Linguistics (with Prof. Dr. Helmut Küchenhoff)
  • single sessions in methods lectures/classes on experimental methods and eyetracking
  • invited workshops on experimental methods in linguistic research and on eyetracking

Projekte und Fortbildungen

  • 2022-2024 Projekt "ASK WANDA - Academic Study Skills/Wissenschaftliches Arbeiten in der Anglistik" (gefördert durch den Fonds zur Förderung der Lehre, LMU)
  • 2022 E-Learning Beraterin (im Rahmen dessen: Projekt "Onboarding-Video für neue Mitarbeiter*innen in der Lehre")
  • Zertifikat Hochschullehre Bayern (und zahlreiche weitere hochschuldidaktische Fortbildungen u.a. bei ProFiL LMU)

Studium, wissenschaftliche Tätigkeiten und Abschlüsse

  • 2003–2009. Studium der Englischen Sprachwissenschaft, Germanistischen Linguistik und Englischen Literaturwissenschaft an der LMU München und am Fitzwilliam College (University of Cambridge, UK); Förderung nach Bayerischem Begabtenförderungsgesetz und durch die Studienstiftung des deutschen Volkes
  • 2009. MA in Englische Sprachwissenschaft, Germanistischer Lingustik und Englischer Literaturwissenschaft, LMU München
  • 2009-2019 (mit kurzen Unterbrechungen). Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Lehrstuhl für Moderne Englische Sprachwissenschaft, LMU München (Prof. Dr. Hans-Jörg Schmid)
  • 2014. Dr. phil. in Englischer Sprachwissenschaft, LMU München (Thema: Constructions in Cognitive Contexts: Why Individuals Matter in Linguistic Relativity Research, 2016 erschienen bei de Gruyter Mouton); Förderung durch ein Promotionsstipendium der Studienstiftung des deutschen Volkes.
  • seit 2019: Studiengangskoordinatorin an Institut für Englische Philologie, LMU München
  • seit 2024: Key Userin PRM, Projekt Campus Management System LMU

wissenschaftsbezogene Funktionen und Tätigkeiten